Waarom taalvaardigheid?
Ik heb taalvaardigheid gekozen omdat ik er zelf altijd heel slecht in ben geweest. Door deze opleiding en dan specifieker mijn eerste schrijfopdracht, maakte dit nogmaals duidelijk: ik ben geen kanjer in taal.
Voor 'Onderwijs en maatschappijleer' moesten we als examenopdracht een werkstuk schrijven. Tijdens het maken van deze opdracht zijn er wel wat zaken naar boven gekomen. Ik kamp vermoedelijk onder andere met dyslexie, ik zie moeilijk een rode draad in teksten en mijn lees- en schrijfvaardigheden zijn zwak. Het heeft me dan ook behoorlijk veel tijd en inspanning gekost om dit te schrijven. Maar met mijn wilskracht en doorzettingsvermogen heb ik toch een mooie 14/20 behaald. Ik had ook het geluk dat een vriendin me keer op keer op mijn fouten wees, zodat ik ze zelf kon corrigeren. Hierdoor is mijn taalvaardigheid verbeterd en zijn vooral mijn zwaktes naar bovengekomen.
Ik merkte tijdens mijn eerste stage op hoe zwak de leerlingen in taal waren en dat ze vooral 'net als ik' heel wat basis misten. Vandaar kwam ik op het idee om hulpmiddelen/tools te verzamelen, die de leerlingen kunnen gebruiken in de klas.
Ik ben vertrokken vanuit het vak PAV
Functionele taalvaardigheid:
- Informatief luisteren en lezen.
- Schriftelijke informatie aanvragen en overbrengen.
- Hulpmiddelen leren gebruiken om taalvaardig te handelen en hun communicatie te verbeteren.
Leerlingen wijzen op hun spellingfouten en taalvaardigheid.
Functionele ICT:
- Hierin heb ik al heel wat stappen gezet.
- Ik merk dat je veel kan leren door het te doen.
Hierin zal ik me moeten blijven bijscholen, omdat ik met een enorme ICT-achterstand ben gestart en dit enorm belangrijk is binnen het onderwijs.
Mijn zwaktes
Functionele taalvaardigheid:
Ik ben zelf niet echt sterk in Nederlands, vooral in spelling en in formeel schrijven.
Hieromtrent heb ik een fixed mindset en het kost me veel moeite om mij hierover te zetten en ermee aan de slag te gaan. Ik krijg het al benauwd als ik een e-mail of bericht moet sturen.
Spreektaal uit mijn geschreven teksten halen lukt me niet zo goed.
Ik heb via de VDAB een online cursus spelling gevolgd, maar automatiseer dit moeilijk. Als ik fouten zie staan, dan slaat de twijfel toe en moet ik deze opzoeken.
Ook mijn schriftelijke informatieverwerking verloopt stroef, ik zie de rode draad niet in teksten en kan geen onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.
Toch heb ik tijdens deze opleiding al heel wat stappen gezet en methodes ontwikkeld om mezelf te verbeteren.
ICT
ICT-vaardigheden en tools uittesten en toepassen in taken.
Al doende heb ik mijn taalvaardigheidstools gebruikt voor het maken van mijn website.